OSTATNÍ

Kdo ho ušil? Přemýšlejte o svém oblečení

Po celém světě se čím dál více lidí připojuje k iniciativě nazvané Fashion Revolution. Ta má přimět lidi více přemýšlet nad tím, co nosí na sobě, kdo to ušil a zda skutečně potřebují tolik nakupovat. Projekt podporují i nadšenci z Ostravy.

Potřebujeme mít ve skříni desítky podobných triček z velkých a známých obchodních řetězců? Věděli jste, že na výrobu jednoho trička se spotřebuje až 2 700 litrů vody? Přemýšlet právě o těchto tématech nás má přimět projekt Fashion Revolution. Má naučit lidi, zákazníky, aby se zamysleli nad tím, co nosí a zda všechno to oblečení skutečně potřebují.

„Současný systém fungování módního průmyslu je z hlediska spotřeby přírodních zdrojů, problematických pracovních podmínek v zemích třetího světa a v souvislosti s nesmyslnou oděvní nadprodukcí a následnou nadspotřebou z dlouhodobého hlediska zcela neudržitelným jevem,“ říká Johana Mojáková z prodejny Ty Identity, která nabízí k prodeji výrobky tuzemských designérů.

Projekt Fashion Revolution vznikl jako reakce na katastrofický pád textilní továrny Rhana Plaza v Bangladéši v roce 2013. Tehdy zemřelo přes tisíc zaměstnanců, další dva a půl tisíce lidí se zranilo.

„V takových továrnách si nechávají šít velké oděvní řetězce. Vydělávají sice obrovské částky, velmi málo peněz ale věnují na zlepšení pracovních podmínek pro své zaměstnance. Ti šijí v otřesných podmínkách a vydělají si minimální peníze,“ popisuje Eliška Jarmarová, mladá módní návrhářka, která Fashion Revolution v Česku podporuje.

Mnoho značek zároveň ani samo neví, kdo jejich oblečení vyrábí. Cílí se právě také na ně, aby si i ony řetězce hlídaly, kdo pro ně šije a v jakých podmínkách.

Statistiky uvádějí, že z 87 největších módních značek méně než polovina uvádí veřejně své zdrojové země. Pouhých šestnáct procent zveřejnilo úplný seznam výroben, ve kterých bylo jejich oblečení ušito. Méně než pětina firem ví, odkud se vzaly jejich zipy, knoflíky nitě nebo látky.

Zkuste tedy nakouknout také do své skříně, obrátit své oblíbené kousky v šatníku naruby a pátrat podle štítku po těch, kteří pro vás oblečení ušili.

Některé firmy také rozjely kampaně, kde upozorňují na to, že jejich výrobky jsou ušity z bio bavlny a podobně. Podle módních odborníků bychom se ale neměli nechat zmást. Řada těchto informací jsou ve skutečnosti fikce.

„Pokud chcete skutečně šetřit naši planetu, nepodléhejte trikům módního průmyslu, výprodejům a podobně. Občas vyrazte do sekáče nebo si přešijte staré, už okoukané oblečení,“ radí módní  blogerka Jana Konečná z Ostravy.

 

DALŠÍ ČLÁNKY Z KATEGORIE OSTATNÍ