Řidič tramvaje: "Už mi několikrát ruply nervy."
Roman Děcký, dvaapadesátiletý řidič tramvaje i autobusu, pracuje v ostravském dopravním podniku 13 let. Jak náročná je jeho profese a jak jsou řidiči DPO vybaveni proti častějším útokům v MHD?
Pracoval jste jako vedoucí skladu léčiv a v pohostinství. To má k tramvajím docela daleko. Co jste se musel naučit?
Příprava na profesi řidiče tramvaje je náročná, ale řízení mě moc baví. Každý uchazeč musí před nástupem do zaměstnání projít řadu lékařských vyšetření, jako jsou ORL, kardio, psychiatrie, oční, atd. A v neposlední řadě musí všichni uchazeči projít psychotesty, které jsou poměrně náročné. Stějně jako práce sama.
Jak vypadá Váš pracovní den?
Já osobně 4 dny pracuji a 2 dny mám volno. Po nástupu na směnu zkontroluji vozidlo, jestli je po vizuální stránce vše v pořádku. Případné závady se hlásí ve vozovně, a musí se buď opravit, nebo zajistit výměna tramvaje.
A na jakých linkách jezdíte? A co chodci, musíte na ně často “troubit”?
Jezdím typické, nejvíce frekventované linky 3, 4, 5, 6, 7... Co se automobilového provozu týká, pro nás tramvajáky je riziko vlastně všude. A jsou místa, kde chodci téměř nikdy nerespektují semafory na přechodech – Karolina, Dům Energetiky, Telekomunikační škola, Poruba vozovna, ale samozřejmě to riziko sražení neukázněného chodce je všude. Lidé si neuvědomují, jak dlouhou brzdnou dráhu má tramvaj.
To vás na té práci hodně štve?
Nemám rád chodce v provozu, kteří respektují vůbec nic a nabývají dojmu, že mají třeba tři životy, jako v nějaké počítačové hře. Vadí mi nezodpovědnost a laxnost chodců. Jinak jezdím a řídím rád, zajímám se také o vozidla. Je to vlastně i můj koníček.
Jak se veřejná doprava v Ostravě proměnil od doby, kdy jste jako řidič nastoupil do práce?
Došlo k částečnému obnovení vozového parku, proběhla velká inovace autobusového provozu (CNG), máme nové odbavovací systémy a máme třeba možnosti platit platební kartou přímo ve vozidle.
Mluví se ještě mezi tramvajáky o Vřesině? O tragické nehodě z roku 2008? Jak se podle Vás od té doby změnila bezpečnostní pravidla?
Čas od času se zavzpomíná, ale více méně jen sporadicky. Nikdo už tuto tragédii nechce řešit. Bezpečnost na lince č. 5 je teď plně automatická a systém je nastaven tak, aby k takové srážce už nikdy nemuselo dojít.
V poslední době přibylo několik případů napadení od cestujících, nebojíte se třeba řídit noční tramvaje? Myslíte na to?
Stane se, že občas napadne cestující řidiče. Znám par případů a mohu zodpovědně říct, že taková zkušenost s každým člověkem pěkně pohne. Já osobně strach nemám. Dokážu si poradit, ale některé naše ženské protějšky jsou na tom hůř a nedokážou se bránit agresivním cestujícím, tak jako muži.
Jaké sem můžete bránit?
Na svou obranu máme nakoupeny slzotvorné spreje a k dispozici také tlačítko nouze v kabině, které nás přepne okamžitě na dispečink. Já osobně se ubráním i rukama. Zatím jsem ale nemusel.
Vaše zaměstnání musí být často také hodně stresující, hustý provoz, zácpy, problémoví cestující…
Samozřejmě, že mi už několikrát „ruply“ nervy, ale jen v mezích, ať to nemá vliv na cestující. Několikrát jsem vykázal nepřizpůsobivé cestující z vozu.
Ostravský dopravní podnik pořizuje nové tramvaje Stadler, bude se taky budovat nová tramvajová trať. Poznáte Vy jako řidič novou tramvaj, v čem bude jiná?
Díky DPO jsem měl možnost už 2x cestovat na soutěž v jízdních dovednostech do zahraničí (ve Vídni a Berlíně) a vyzkoušet si moderní, špičkové tramvaje v těchto městech. Myslím, že nová vozidla od firmy STADLER budou splňovat potřeby nejen cestujících, ale i řidičů a to jak po stránce komfortu, tak i po technické stránce. Myslí, že švýcarská firma je zárukou kvality.