ROZHOVORY

„Plním si svůj dětský sen!“

Supervizor odbavení letadel Radovan Řeháček se už 31 let pohybuje okolo mohutných strojů a zodpovídá za bezpečnost cestujících. S úsměvem na rtech říkává, že na ranvejích ostravského letiště Leoše Janáčka denně zažívá rockový koncert: „U letadla cítíte hučení až uvnitř vašeho těla – podobá se to rockovému koncertu.“ Rozhodně by ale neměnil.

Jaká je náplň Vaší práce?
Supervizor odbavení letadel neboli celosvětově marshaller zajišťuje navádění letadel. Na regionálních letištích s menším provozem jako je to ostravské marshallové kontrolují technický stav letadla před a po přistání, dále odstraňují nečistoty, které by mohly poškodit motor, nebo se v  zimě podílí na odmrazování letadel. Kromě toho zajišťují komunikaci s piloty při spouštění motorů.

Jak jste se dostal k této práci?
Už v dětství mě okouzlilo letiště, pamatuji si, jak jsem neustále lepil modely letadel. Tato záliba mě neopustila, proto jsem se v Praze vyučil na leteckého mechanika a po třech letech práce jsem konečně nastoupil na ostravské letiště, kde si doteď plním svůj dětský sen. 

Co vše musíte udělat při odletu a příletu letadla?
Pokud pilot dostane povolení ke startu z věže, stačí, abych zkontroloval poslední detaily v dění okolo letadla a můžu popřát šťastný let.  Naopak při přistáni piloti neví kam jet, spoléhají se na marshallera  na zemi, který je navede na parkovací stání. Po zkontrolování, doplnění paliva a vyčištění letadla, které trvá necelou hodinu, nastupují další cestující a proces se opakuje.

Kolik hodin denně strávíte na letišti?
Na letišti je nonstop provoz, proto se střídáme ve dvanácti hodinových směnách ráno nebo večer. V létě je činnost letiště větší takže se nás na dráze vystřídá více.

Víte o některém z pracovníků letiště, že se bojí létaní? Jaký je Váš vztah k létání?
Z létání má spoustu lidí obavy a i my, zaměstnanci letiště, jsme taky jenom lidé. Já osobně rád lítám velkými letadly, malá letadla naopak nevyhledávám. Létání letadlem je hezké, ale práce pilota by nebyla nic pro mě.

Došlo za Vaší služby ke komplikacím nebo nehodě? Jak jste situaci zvládl?
Ke kritickým nehodám u nás nikdy nedošlo. Vše co uděláte, musíte podepsat, proto je každý pracovník letiště zodpovědný a pečlivý. Špatně odvedenou práci si na triko nikdo nevezme. Měli jsme tady pár menších závad, které se řešily ihned na místě. Konkrétně Ostrava má stoprocentní bilanci úspěšnosti. Pamatuji si ale jeden starší případ asi před třiceti lety, kdy se letadlu po startu roztrhla turbína těsně před vzletem. Letadlo ale stačilo zastavit ještě na zemi a závada se mohla opravit.

Jste stejně pečlivý i v osobním životě?
Při spravování auta ano, ale úklid v domácnosti už tak pečlivý není. (smích) V sázce totiž nejsou lidské životy.

Pracujete venku za každého počasí. Jak zvládáte nepříznivé počasí?
Počasí je nevyzpytatelné. Někdy se to nedá vydržet, když stojíte na rozpálené  vyasfaltované dráze, kde není kousek stínu. V létě pracujeme i v  padesáti stupních Celsia, naopak v zimě teploty někdy klesnou i pod mínus dvacet. Někdy to bývá náročné. V takových případech se chodíme zchladit nebo ohřát do zázemí.

Poznáte typ letadla, když nad vámi letí a vy například sedíte doma na zahradě?
Z větší dálky rozpoznám jen počet motorů letadla, díky jeho následujících čar. Nebydlím od letiště moc daleko a znám letový řád, takže poznám, jaká linka zrovna letí spíš podle času. (smích)

Přijde Vám toto povolání stresující?
Po nástupu mě stres postupně opouštěl. Jediná věc, která mě od nástupu neopustila je má zodpovědná a pečlivá, která je k práci na letišti potřebná.

Nebojíte se zdravotní újmy při každodenním pohybu v okolí letadla?                                  
Tuto práci dělám několik let a zatím se mi nic vážného nestalo. (smích) U letadla cítíte hučení uvnitř vašeho těla – podobá se to rockovému koncertu. Proto preventivně chodíme každým rokem na zdravotní prohlídky. A je i  v našem vlastním zájmu nosit odhlučňovací sluchátka.

DALŠÍ ČLÁNKY Z KATEGORIE ROZHOVORY