„Dostupnost nabíječek zvýší zájem o elektromobilitu.“
Instalace nabíjecích wallboxů pro elektromobily a k tomu analytická aplikace. To je ve zkratce nápad, který ocenili radní Moravskoslezského kraje v rámci Soutěže o nejlepší chytrá řešení. Podle vedoucího projektu společnosti Elektro-projekce Ondřeje Vlčka je právě rozšíření sítě dobíjecích stanic nezbytné pro zvýšení zájmu o elektromobily v Česku.
Počet elektromobilů celosvětově roste. Největší zájem na zlepšení životního prostředí mají tradičně v Číně, kde byla zaregistrována více než třetina z milionu elektromobilů, které loni na světě přibyly. Po loňských 271 nových registracích elektromobilů přibylo letos do konce července v ČR dalších 222 nových elektromobilů. Aktuálně tak počet elektromobilů v ČR překračuje 1500 vozů. „Lidé začnou ve větší míře nakupovat elektromobily až v případě, že bude dostatečně rozvinutá síť míst, kde budou schopni svá auta nabíjet. A konkrétně v ČR dojde podle mne k vybudování rozumně použitelné nabíjecí sítě v horizontu dvou let,“ říká Ondřej Vlček z Elektro-projekce. Právě jeho tým lidí se přihlásil do Soutěže o nejlepší chytrá řešení Moravskoslezského kraje, v rámci které byly oceněny a finančně podpořeny projekty, které mají lidem v kraji šetřit čas, peníze a usnadňovat jim život díky moderním technologiím.
„Naše firma nevymýšlí dobíjecí stanice jako takové, bude pouze instalovat nabíjecí wallboxy, takzvané AC nabíječky, kdy k samotnému dobíjení slouží nabíječky, které jsou instalované v autech,“ vysvětluje nám Ondřej Vlček. „Wallboxy jim pouze dodávají energii. A to jestli, se bude auto nabíjet pomalu nebo rychle, už záleží na každém jednotlivém typu automobilu. Pro představu u Renault Zoe to může být hodina, u VW eGolf například 4 hodiny.“ Elektro-projekce navíc v rámci projektu vyvíjí aplikaci, která bude analyzovat a zveřejňovat statistické informace o využití jimi instalovaných dobíjecích stanic. „Aplikace bude otevřená a my ji rádi nabídneme dalším firmám, organizacím, ať se zpřehlední skutečná využitelnost dobíjecích míst.“
Dobíjecí stanice dodává automobilu napájení o výkonu až 22kW. „Je osazené řídicí elektronikou, která s automobilem "dohodne", kolik energie ze sítě skutečně potřebuje a také zajišťuje bezpečnost dobíjení. Vhodná je pro všechny typy elektromobilů vybavené konektorem typu Mennekes podle evropské normy, případně Japonským konektorem Yazaki. Pro tyto automobily je ale potřeba přechodový adaptér,“ říká Vlček a dodává, že na stanicích bude možné nabíjet i elektrokola a to přes samostatnou zásuvku na 230V. „Ta bude omezená svým výkonem na 200W, ale bude pro veřejnost zdarma po celou dobu provozu dobíjecího místa. Zásuvku půjde samozřejmě použít pro nouzové dobíjení třeba telefonů, počítačů a podobně.“
Předpokládané náklady na projekt Elektro-projekce spočítala na 559 tisíc korun. „Zatím máme pouze odhady, se kterými jsme do projektu šli. Skutečná částka bude známa na konci příštího roku, protože nabíjení automobilů bude v rámci projektu v roce 2018 zdarma. Naše firma bude hradit veškerou spotřebovanou elektřinu. Už teď ale tušíme, že se kvůli složitému technickému řešení v některých lokalitách celková částka navýší. Krajský úřad nám poskytne dotaci ve výši 500 tisíc Kč.“
A kde budou stanice nainstalovány a jak je najdeme? „Všechny dobíjecí stanice budou zařazeny do portálu www.evmapa.cz, v rámci projektu to konkrétně bude Nemocnice Frýdek-Místek, Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj, Slezská nemocnice v Opavě, Zdravotnická záchranná služba Havířov, Gymnázium a SPŠ elektrotechniky a informatiky ve Frenštátu pod Radhoštěm, Střední průmyslová škola a Obchodní akademie v Bruntálu, Jablunkovská SOŠ a SOU podnikání a služeb, Správa silnic Moravskoslezského kraje, Těšínské divadlo a Domov Jistoty Nový Bohumín,“ uzavírá Ondřej Vlček.