Rychlonabíječky na elektromobily v Karviné
Policisté, zdravotníci, ale i běžní občané můžou od nového roku využívat rychlonabíječku společnosti CDS CARS v Karviné. Její zprovoznění podpořil Moravskoslezský kraj v rámci Soutěže o nejlepší chytrá řešení dotací ve výši půl milionu korun.
Elektromobilů stále přibývá. Aby s nimi jejich majitelé mohli plnohodnotně fungovat, je nutné stále rozšiřovat sít elektronabíječek. Další z nich v nedávné době zprovoznila společnost CDS na budově svého sídla v Karviné-Fryštáku. „Naše společnost dostala částečné prostředky pro vybudování a instalaci stanice pro rychlé nabíjení elektromobilů, mimo jiné jsme dostali možnost zviditelnění firmy v dnešní průkopnické době elektromobility,“ říká za oceněnou společnost Zdeněk Wilczek. Nabíječky teď mohou využívat soukromníci, firmy, úřady, místní i cizinci. Jednoduše každý, kdo bude potřebovat rychle nabít elektromobil.
A jak složité je takovou rychlonabíječku vybudovat? „Když se chce, všechno jde,“ směje se Zdeněk Wilczek. „Před započetím jakýchkoliv prací je potřeba projít martyriem relativně komplikovaných a zdlouhavých jednání s dodavatelem elektrické energie, v našem případě se společností ČEZ. Po vybudování přívodu elektrické energie následuje nákup veškerého hardwaru, mnoho hodin práce týmu hardwarařů, které je završeno fyzickým sestrojením celé stanice. Pokračovali jsme několikaměsíční prací týmu vývojářů na tvorbě celého řídicího systému a teprve třešničkou na dortu je spuštění do provozu.“
Karvinská nabíječka už funguje, i když fyzicky ještě není připojená k síti. Společnost CDS stále nemá smlouvu se společností ČEZ a také elektroměr. Přesto se o ní už podle Zdeňka Wilczeka ví! „Už se k nám dostaly první ohlasy z médií ohledně dotace z krajského úřadu a otázky padají také směrem k jednání s karvinským magistrátem o případné spolupráci.“ Ta jsou na úplném začátku a není tak jasné jak dopadnou a zda se bude síť rychlonabíječek rozšiřovat. „Jedná se o naši první rychlonabíječku, uvidíme, jak budou probíhat jednání s magistrátem, spíš by se asi měla začít budovat síť pomalejších nabíjecích stanic,“ míní Wilczek z CDS.
Na realizaci projektu podíleli všichni zaměstnanci společnosti a další 3 ze subdodavatelské firmy. Celkové náklady na zprovoznění přesáhnou osm set tisícům korun, proto společnosti dotace Moravskoslezského kraje výrazně pomohla. „Podmínky byly velmi náročné a těžké, nicméně jsme je splnili. Udržitelnost projektu máme stanovenou na 5 let a dostali jsme dotaci ve výši 500 tisíc korun,“ uzavřel Zdeněk Wilczek.