FIASKO OSTRAVSKÝCH DOUBLEDECKERŮ
Tak hodnotí dosavadní provoz dvoupodlažních autobusů na lince č.88 odborný dopravní server Československý dopravák. Ten podrobně zmapoval první měsíc provozu těchto autobusů a přesně a výstižně popsal poměry a parametry, nad kterými se mělo vedení města a Dopravní podnik zamyslet před koupí těchto vozů.
Když před časem přišlo vedení města s nápadem zřídit linku č.88 Dolní oblast Vítkovice - ZOO a nasadit na ni dvoupodlažní autobusy, představili si mnozí romantiku s londýnským AEC Routemasterem, který s otevřenou střechou za řevu lvů a paviánů opouští ZOO a večerní Ostravou vjíždí do hudbou dunící festivalové Dolní oblasti, kde se horní paluba autobusu přemění v taneční parket. Ale jsme v Ostravě a na radnici máme to, co jsme si zvolili.
Již samotný nákup autobusů byl velmi podivný. Dopravní podnik jako zadavatel provedl před zveřejněním zakázky konzultace s výrobci, ale na jejich připomínky a postřehy evidentně nedal. Výsledkem bylo to, že se soutěže rušily jak na běžícím páse a autobusy se nakoupily až na čtvrtý pokus, od jediného účastníka jednacího řízení bez uveřejnění. Šlendrián? Úmysl? Výsledkem je každopádně to, že předpokládaná cena 18 miliónů korun se navýšila na 28,6 miliónů korun bez DPH.
Na tyhle peníze přišly dva vozy ne nepodobné těm, které jsme obdivovali v 90. letech minulého století, kdy jsme nejraději na jejich horní palubě vyráželi na první svobodné autobusové výpravy do západních zemí. Stejně jako dnes byla ale populární sedadla na přídi horního patra v letních měsících dokonalým skleníkem a jejich popularita záhy opadla. Očekávaná romantika tak dostává na frak, a to i díky jízdnímu řádu, který se logicky řídí zavíracím časem ZOO a večerní jízdy nejsou i díky pusté Dolní oblasti na programu dne.
Dopravní podnik provoz linky č.88 a dvoupodlažních autobusů nechce zatím hodnotit. Logicky argumentuje krátkým časem provozu a stavem po covidu. S tím lze souhlasit. Také se přikláníme k delšímu časovému úseku, na základě kterého by se měly dělat závěry. Již nyní je ale jasné, že projekt potřebuje nejenom pompézní marketing, ale především koncepční změny.
Pokud by jsme se domnívali, že nákup předražených autobusů a jejich pendlování mezi DOV a ZOO pošle k ledu zvrácenou myšlenku výstavby a především provozu lanovky na stejné trase, tak neznáme vedení našeho města.To v roce 2016 nechalo k tomuto vypracovat investiční záměr a velkolepou studii. Primátor Tomáš Macura, který zřejmě celou dobu hledá projekt, který by se stal jeho pomníčkem (a není žádný troškař, i lanovka by měla být miliardovým podnikem), tehdy řekl: „Lanová dráha by mohla být vlajkovou lodí nové Ostravy budoucnosti“.
V roce 2016 vypracovala pro město investiční záměr a studii na výstavbu lanové dráhy liberecká společnost SIAL architekti a inženýři s.r.o.
V roce 2020 vedení města projekt, tak jako mnohé jiné, za které zaplatilo desítky miliónů korun, nenápadně vyřadilo ze seznamu svých priorit.
V dubnu 2021 se v registru smluv objevila podepsaná smlouva mezi Dopravním podnikem Ostrava (je vlastněn a financován městem) a libereckou společností SIAL architekti a inženýři s.r.o. Ta za 919 600 Kč včetně DPH zpracuje investiční záměr na výstavbu lanové dráhy.
Přepracování již jednou zpracovaného investičního záměru za téměř milión korun obhajuje Dopravní podnik možností získat dotaci z miliard poslaných do našeho kraje z fondu EU pro podporu uhelných regionů. Vůbec nebere v potaz, že zásadním problémem není výstavba, i když předpokládaná částka miliarda a čtvrt je hodně zajímavá, ale udržitelnost projektu a financování provozu.
Ani příklad doubledeckerů ostravské vládnoucí politiky a bohužel asi ani ty opoziční, kteří si chodí do dozorčí rady Dopravního podniku akorát tak pro pěknou výplatu, od velikášských nesmyslů zřejmě neodradí.
Dalibor Mouka, zastupitel MOb Ostrava-Jih za hnutí LEČO-Lepší a čistá Ostrava
Zdroj fotografií: google
Zdroj informací; redakce, Československý dopravák, seznam.cz