ROZHOVORY

AR CARS – Silné automobilové emoce

Porsche, Ferrari, Lamborghini nebo Bentley. Tyhle krásky není jednoduché bez povšimnutí přejít. A každý, kdo jezdí směrem na Frýdek-Místek, ví, kde se jejich dokonalými tvary může pokochat. Bohatě osvětlená, prosklená budova AR Cars plná sportovních a luxusních vozů je už několik let pýchou jeho majitele Zdeňka Hradeckého.

Jak jste se k prodeji sportovních a luxusních vozidel dostal?

Již od dětství jsem obdivoval auta. Vždy jsem měl přehled o modelech vozu, ale v době mého dětství příliš mnoho k vidění nebylo. Byly zde škodovky, papaláši jezdili v tatrách a taky jsme obdivovali například polského polonéze. Doma jsme měli trabanta, ve kterém jsem se styděl jezdit již ve školce, ale také jugoslávského fiata Zastava, na kterého jsem byl náležitě hrdý. Po revoluci se trh s auty otevřel, a tak i já, když jsem v roce 1996 začal podnikat, jsem měl možnost jít za auty svých snů. Můj první vůz, který jsem si koupil, byl Ford Escort Cabrio, následoval Fiat Coupé, kterému se přezdívalo „ferrari pro chudé“, poté to bylo Mitsubishi 3000 GT a další vozy. V roce 2003 jsem si koupil v Německu první ferrari a při jeho nákupu jsem dostal myšlenku otevřít v Ostravě firmu, která se bude zabývat prodejem sportovních a luxusních vozů. A tak v roce 2004 vznikla společnost AR Cars. Cítil jsem, že je ta správná doba, kdy podnikatelé již chtějí a jsou schopni utratit větší částky za auta.

Jaké byly začátky společnosti v Ostravě?

Začínali jsme v polyfunkčním domě v Ostravě, kde byl prostor jen pro pět aut bez servisního zázemí. V roce 2006 jsme koupili prostory v Ostravě-Hrabové a pustili jsme se do rekonstrukce. Začátky byly velmi těžké. Bylo potřeba najít kvalifikovaný personál a vše vybudovat prakticky od nuly. Prvních pět let bylo značně ztrátových a v roce 2008, kdy nastala finanční krize, mi začal docházet dech. Finanční krize zasáhla i moji hlavní obchodní činnost, ze které jsem zpočátku provoz AR Cars dotoval, a tak jsem byl dokonce nucen uvažovat o prodeji. Ovšem jak krize rychle nastala, tak poměrně rychle odezněla a už v roce 2010 jsme skončili v plusových číslech. Otevřeli jsme rovněž autorizovaný servis značek Volkswagen a Audi, který jsme zřídili pro vytížení servisní činnosti.

Jak dnes firma funguje? Myslím poměr prodeje luxusních vozů a servis vozů značek Volkswagen a Audi...

Od začátku jsme věděli, že v těchto prostorách, které jsou vytvořené pro velkou firmu, nevystačíme jen s prodejem aut značek Porsche a Ferrari, proto jsme otevřeli i autorizovaný servis vozidel pro další vozidla. Myslím, že tento krok nás posunul k tomu, že dnes můžeme nabízet komplexní služby nejen klientům exkluzivních vozů.

Kde vy sám vidíte zlom ve fungování firmy?

V roce 2011 jsme přes doznívající krizi prodali jedno z tehdejších nejdražších aut světa Koenigsegg Agera s cenou přes 25 miliónů korun a každoročně jsme navyšovali obrat firmy. Postupem času jsme přestali automobily dodávat jen významným klientům v Ostravě a okolí, ale významně vzrostl export vozů do zahraničí. A tak se z původního importu stal export hlavně do Německa, ale dá se říci i celého světa.

Jaké nejzajímavější klienty máte nebo jste měli?

Těch příběhů a historek je velmi mnoho a někdy mi ani moji známí nevěří, když je vyprávím. Přiletěl k nám například klient až z Japonska a koupil si u nás auto Audi R8. Jednoho dne se v našem salonu objevil hitmaker 90. let Haddaway, koupil si bentley a odjel v něm. Kontaktovala nás také jistá francouzská agentura s tím, že hledá automobil pro Leonarda DiCapria, který tráví dovolenou ve francouzském Cannes. Nikoho z agentury jsme v životě neviděli, stejně tak ani DiCapria. Přišly jen peníze na účet, pak přijel kamión, vozidlo naložil a odjel. Jindy jsme prodali vůz Porsche 918 Spyder šejkovi z Dubaje, který jej koupil svému synovi. Následně volal, že syny má dva a že by potřeboval i druhý stejný vůz. Bohužel auto za milion euro jsme měli skladem jen jedno.

Nedávno jste tady měli najednou tři automobilové skvosty – Ferrari F40, Ferrari F50 a LaFerrari, které dohromady stály skoro 200 miliónů korun!

Taky už jsme byli trochu nervózní. 😊

To chápu, ale tato auta asi nejsou příliš „ukradnutelná“, nebo ano?

To patrně ne, ale přece jen při dennodenní manipulaci s těmito vozy se může stát cokoliv. Jedná se o sběratelské kusy a my jsme se navíc rozhodli vystavit je na našem showroomu a neschovávat je pod plachtami, což je jinak běžná praxe. Konkrétně třeba Ferrari F50 bylo vyrobeno jen v 349 kusech, a je tak jasné, že jeho hodnota bude už jen stoupat. Více už jich prostě nebude. V roce 2006 jsme komunikovali s klientem, který chtěl tento model koupit za 400 000 euro. Nyní stojí cca o milion eur více.

Vy tyto sběratelské kusy kupujete pro konkrétní zájemce, nebo tzv. na sklad?

Popravdě vždy jdu do koupě s myšlenkou, že pokud se auto neprodá, nechám si ho. Zatím se ale vždy prodalo. Stejně tak to bylo v roce 2014 s Porsche 918 Spyder. Tehdy se nám všichni smáli, když jsme ho kupovali. A dnes je cena těchto aut dvojnásobná, takže mě spíše mrzí, že jsme ho nepodrželi déle. Zisk mohl být ještě větší.

Jak se taková auta kupují? Musíte je vyhledávat na aukcích?

Pokud se klient rozhodne takový vůz koupit, většinou dobře ví, co chce a kolik takový vůz stojí. Například z vozů Ferrari F50 je v současné době v nabídce na světě šest aut. Po bližším prozkoumání mohu doporučit dva vozy ke koupi. Důležité je, abyste to nevnímali jako obyčejný dopravní prostředek. Musíte se povznést nad to, že je to auto. Je to investice, podobně jako kdybyste si koupili obraz.

Sledujete nějak vývoj na trhu exkluzivních aut?

Zhruba od roku 2015 se tomuto segmentu z hlediska investic začali věnovat i lidé, kteří nejsou fandové do aut. Nejsou to typičtí „autíčkáři“. Různé investiční skupiny, které zhodnocují finance klientů, začaly investovat i do sběratelských vozů. Proto hodnota vozů vylétla během dvou tří let velmi vysoko. Pravda je taková, že k některým novým vozům se dnes už nedá dostat. Automobilky si samy vybírají, komu limitované edice prodají. Musíte být například už mnohonásobným majitelem jiných modelů Ferrari, aby vám nabídli nový limitovaný model.

V čem vidíte dnes, po třinácti letech, úspěch ve fungování firmy?

Rozhodně za něj vděčíme i českému trhu. Našimi významnými klienty se staly osobnosti z businessu, například pan Aleš Buksa, řada dalších hybatelů české ekonomiky, ale také sportovci, právníci a lidé, kteří se odhodlali splnit si svůj sen.

V dnešní době jsme schopni zajistit nejen hračky pro velké kluky, ale také vozy pro práci. Důležité pro nás je, že nejenže vozy na jednom místě prodáváme, ale také poskytujeme veškeré mechanické servisní činnosti pro jednotlivce i pro vozové parky firem. Máme vlastní karosárnu, pneuservis, lakovnu a automyčku.

Organizujete i akce pro klienty?

Snažíme se čas od času zorganizovat akce pro klienty, ale upřímně je někdy obtížné nakombinovat skladbu pozvaných tak, aby byli všichni spokojeni. Jedná se tedy spíše o komorní akce. Pro mě je to ale spíše stres, aby se nikomu nic nestalo a všichni dojeli v pořádku. Proto jsme nedávno zorganizovali závod pro klienty na motokárové dráze v Třinci, kde se klienti mohli vyřádit bezpečně, což mě uklidňovalo! V menších skupinách organizujeme také vyjížďky do Rakouska, kde si klienti mohou pod dozorem instruktora vyzkoušet jízdu na ledu na uzavřené trati.

Jaké máte plány s AR Cars do budoucna?

Pokud bude ekonomika fungovat i nadále, chystáme se firmu rozšířit o nový showroom, který by se věnoval výhradně prodeji sběratelských vozů, jež je v současné době velmi oblíben. Nyní nabízíme skvosty jako Ferrari F40, Ferrari F50, LaFerrari, Porsche 911 GT2 Evo 993 a nabídku chceme dále rozšiřovat. Za úspěch vděčíme nejen našim zaměstnancům, ale především klientům, kteří dokážou ocenit naši snahu a komplexní služby.

 

DALŠÍ ČLÁNKY Z KATEGORIE ROZHOVORY