ZRUŠENÍ POPLATKU NA D56 PRIMÁTORA MACURU NETÍŽÍ
Včerejší jednání zastupitelů města Ostravy přineslo kromě jiného opětovně pěknou dávku arogance primátora Tomáše Macury (hnutí ANO). Na dotaz zastupitele Václava Kubína (Jednotní), v jaké fázi je jeho před více než rokem slíbené jednání s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem (zvolen za hnutí ANO) ve věci zrušení zpoplatnění 12km dálnice v úseku Hrabová – Frýdek-Místek, se nejvyšší představitel našeho města pěkně rozohnil.
Pokud by obyvatelé Hrabové, Nové Bělé, Ostravy Jihu, Vratimova a dalších Ostravě přilehlých obcí očekávali, že se rozčílil nad nečinností svých stranických kolegů z hnutí ANO řídících věci z Prahy, tak by se šeredně spletli.
Rozčílil ho totiž opakovaný dotaz na problém, který on, jak se vyjádřil na mikrofon, nepovažuje za prioritní. S ministrem to prý projednal, vůli u něj neviděl a tím to pro něj hasne. Do mikrofonu pak řekl, že se vlastně ministerstvu ani nediví a že dálniční známka stojí půl nádrže.
Poslal tak jasný vzkaz tisícům lidí, kteří v této věci podepsali petici a obyvatelům a dobrovolníkům z Hrabové, kteří napočítají denně 5600 aut projíždějících pod okny jejich základní školy.
Poznámka primátora, že známka stojí půl nádrže, je sice pravdivá, ale stolitrové a pan primátor ze svého křesla zřejmě nevidí, že hodně lidí čepuje za tři-pět stovek. Navíc vozem na jinou dálnici po celý rok nevyjede. Co je ale nejdůležitější, jeho rada nijak nepomůže obyvatelům zasažených obvodů a obcí. Primátor ale nepovažuje problematiku za prioritní a evidentně, když ho nezajímá, tak o ní také nic neví.
FAKTA
Dálniční úsek D56 mezi Hrabovou a Frýdkem-Místkem je se svými 12 km nejkratším dálničním úsekem v zemi. Bude jím i po dokončení dvou kilometrů u F-M. Druhý nejkratší úsek o délce 20 km mezi Karlovými Vary a Chebem zpoplatněn není.
Úsek D56 nesplňuje parametry dálnice. Je jí jenom papírově, kdy ke zpoplatnění tohoto úseku došlo v roce 2009.
Tato spojnice mezi městy je každoročně plná uzávěr a zpomalení.
Ostrava a její blízké okolí je dlouhodobě a bohužel stále místem s největším znečištěním ovzduší v Evropě. Jakékoliv vyvedení dopravy z obytných zón je přínosné a zaslouží výjimku.
Poslední požadavek starostů dotčených obvodů a obcí a dokonce kraje (bylo to těsně před volbami) na ministerstvo dopravy zněl: Vyjměte tento úsek z dálničního zpoplatnění na tři roky. Obce získají čas na vybudování dopravních prvků (retardéry, úsekové měření) znepříjemňující průjezd jejich územím. I tato varianta byla zamítnuta.
V dnešní době chaotického plundrování státní kasy je jasné, že se stát nebude chtít zbavovat jednoduchých příjmů, které mu v tomto úseku teoreticky ze zpoplatnění plynou. Zvláště, když se musí o silnici starat. Na druhou stranu se při zrušení poplatku nedá předpokládat dramatické snížení těchto příjmů. A po realizaci prvků znepříjemňujících průjezd v přilehlých obcích, by se mohly naopak zvýšit.
Je tady i možnost dnes tak oblíbených memorand, které vidíme například u Černé kostky a koncertní haly, na kterých se má finančně podílet stát, kraj a město Ostrava. V případě D56 by to mohl být stát, kraj, města Frýdek-Místek, Ostrava, Vratimov a další zasažené obce, kdo by na opravách participoval.
Na rozdíl od Černé kostky a koncertní haly by mohla mít tato spolupráce šanci na úspěch. Současně s ministerstvem dopravy by se do problematiky dalo a mělo zapojit i ministerstvo životního prostředí a jeho prostředky.
Dlouhá léta se politici vymlouvali, že se nedokážou domluvit na různých úrovních díky rozdílným politickým příslušnostem. Hnutí ANO, které vede kraj, město, ministerstvo dopravy, ministerstvo životního prostředí a má premiéra, který sliboval před volbami, že s Tomášem a Ivem mají na sebe telefony a „Řeší Ostravu hned“, takový problém nemělo a nemá.
Výsledek je ale takový, že primátor Ostravy Tomáš Macura vzkazuje občanům Hrabové a dalších Ostravě přilehlých obcí, kteří díky autům nejsou schopni přejít cestu a zhluboka dýchají jejich zplodiny, že známka stojí polovinu nádrže…….
Dalibor Mouka, zastupitel Mob Ostrava-Jih za hnutí Lečo-Lepší a čistá Ostrava
Zdroj foto: google, facebook