Ostravské brzdy ohromily automobilky
Jaké to je, když váš nápad ocení zástupci automobilek, jako je AUDI, DAIMLER nebo FORD? Své o tom ví Marek Gebauer z Březové u Opavy. Student Fakulty strojní Vysoké školy báňské, který za svůj nápad na chlazení brzdového systému z mezinárodní soutěže výrobců brzdových systémů Eurobrake v německých Drážďanech přivezl první místo. „Je to opravdu velký úspěch. Moc mu gratuluji a děkuji za skvělou reprezentaci školy,“ nechal se slyšet rektor VŠB-TUO Ivo Vondrák.
Už přes pět let pracuje student oboru Aplikovaná mechanika se svým týmem na novém principu dvojího chlazení brzdového systému závodních aut. Vše začalo, když dostal od svého učitele úkol zpracovat simulaci brzdění u automobilu. Nejprve vytvořil složitý geometrický model, který nebylo možné řešit z důvodu velmi náročných výpočetních časů. On se ale nevzdal a výpočet nakonec zvládl za 35 hodin na svém domácím počítači.
Pak už u tohoto projektu zůstal po celou dobu svých vysokoškolských studií. Ze startu se na projektu podílel kolega a bratranec v jedné osobě Zbyněk Lorenčuk. O nápad projevila zájem také univerzita a díky její podpoře získali mladí vynálezci finance z operačních fondů Evropské unie. Už během studia si Marek svůj nápad nechal patentovat a postupně jej dále rozvíjel. „Marek Gebauer je skvělým příkladem, jak by to mělo fungovat. Nadšení, chytrost, píle a kreativita studenta podpořena pedagogy a univerzitním zázemím. Výsledkem je potom spokojenost na všech frontách,“ řekl Vondrák.
Na soutěži v Drážďanech tak Marek předvedl produkt, který už fyzicky existuje, na který získal patent, takže výrobcům mohl svůj vynález rovnou nabídnout. Na soutěži také projednával se zástupci z řad výrobců automobilů možnou spolupráci. A čím je systém chlazení brzdového systému tak unikátní? „Jedná se o úpravu stávajícího systému, který se běžně v automobilech používá – chladný vzduch jde do středu kotouče radiálními kanálky a po obvodu pak vychází ven,“ vysvětluje mladý vynálezce.„Já jsem vzduch využil ještě jednou. Vzduch se stáčí přes kryt s lopatkami a přes malé dírky, které jsou v kotouči navrtané navíc – nabízí tak nižší a stabilnější teploty pro brzdu, a ta tím pádem neztrácí své vlastnosti. Během brždění se totiž brzda zahřívá a vyšší teplota má na brzdu logicky vyšší vliv.“ Brzda pak měkne. Odborně se tomuto procesu říká „vadnutí brzd“. „Díky dvojímu chlazení tak dochází k ustálení brzdných vlastností a získat můžeme i stabilnější odhad brzdné síly pro jezdce. Zkrátka a dobře se nemění parametry brždění během závodu,“ vysvětlil nám Marek Gebauer. Brzdný systém využijí tedy především závodní auta, nicméně není vyloučeno, že se jednou dostanou i do běžného provozu.
Konference v Drážďanech, kde Marek získal nejvyšší ocenění, se zúčastnilo na devět set odborníků z oblasti automobilového průmyslu. Jen Marek jim poskytl něco hmatatelného.„Málokterý doktorand má takový potenciál,“ říkají na univerzitě a rektor Vondrák doplňuje: „Pokud ho někdo má, určitě ho stejně jako v tomto případě podpoříme. Vždyť kde jinde než na univerzitách by mělo bujet podhoubí vědy a zkoušení nových cest?“ Marek by rád zůstal na akademické půdě a dál rozvíjel své nápady – jedním z nich je třeba vybudování prvního aerodynamického tunelu na světě, který by využíval komplexní technické řešení pro kvalitnější vyhodnocení, analýzu a odhad chování brzdových systémů, které navrhl.