Prodloužená Rudná? Řidiči se ještě načekají
Cestování mezi Ostravou a Opavou stále provázejí komplikace. Po nově postavené silnici se sice dá z Opavy na okraj krajského město dojet za zhrua dvacet minut, tam ale příjemná část jízdy končí. Řidiči musí využít objízné trasy kolem Globusu, projet tři kruhové objezdy a teprve pak pokračovat směrem do Poruby a dál do centra. Řidiči netrpělivě čekají na dostavbu silnice - takzvanou Prodlouženou Rudnou. Její stavba se ale stále komplikuje. Chybí přitom dostavět necelý půl kilometr silnice.
Nekonečné čekání v kolonách, tisíce aut projíždějící denně po porubské ulici 17. listopadu a naštvaní řidiči i Porubané. Tak vypadá cestování mezi Ostravou a Opavou - jde o jeden z dopravně nejkomplikovanějších úseků v Moravskoslezském kraji.
„Kraj životně potřebuje obchvaty měst, hlavně Ostravy-Poruby, Třince, Frýdku-Místku, Opavy a Krnova, po kvalitním silničním napojení volá také Novojičínsko, Karvinsko, Havířovsko a Bruntálsko. Krajská politická reprezentace sice v tomto směru nemá pravomoci rozhodovat, to je věc státu, ale intenzivně jsme jednali a hájíme zájmy regionu na ministerstvu dopravy, životního prostředí a ŘSD, komunikujeme s občanskými spolky, vlastníky věcných břemen a dalšími institucemi,“ říká moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák.
Momentálně se u Prodloužené Rudné čeká na posudek EIA - tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí - to by mohlo trvat až půl roku.
„Krajský úřad se celou dobu snažil najít oporu, aby záměr postavit tuto důležitou dopravní spojnici v Ostravě nemusel být zbytečně posuzován v celém procesu EIA, ale v kratším zjišťovacím řízení. Ale vzhledem k nejednotným právním výkladům kategorie stavby ze strany ministerstev a kvůli zajištění právní jistoty považuje krajský úřad za nejlepší řešení předat veškerou agendu Ministerstvu životního prostředí a celý proces EIA spustit,“ vysvětluje ředitel Krajského úřadu Tomáš Kotyza.
Tuto variantu považuje za nevyhnutelnou i krajský náměstek pro dopravu Jakub Unucka. Zdůrazňuje, že vedení Moravskoslezského kraje bude i nadále komunikovat s vlastníky pozemků a věcných břemen, kteří několik let blokují jakékoliv rozhodnutí a aktivity vedoucí k vydání stavebního povolení a zahájení stavby této klíčové spojnice krajského města.
„Věcná břemena, jednání s jejich vlastníky, to je daleko složitější a zdlouhavější problém než proces EIA. Kdyby všichni dodržovali všechny lhůty, tak už dávno po Prodloužené Rudné jezdíme. Jsem přesvědčen o tom, že velký podíl na této patové situaci má i Katastrální úřad. Moravskoslezský kraj proto připravuje a podá stížnost k jeho nadřízenému orgánu, tedy Českému úřadu zeměměřičskému a katastrálnímu,“ konstatoval náměstek hejtmana Jakub Unucka.
V tuto chvíli tedy není jasný termín, kdy by se mohlo začít po Prodloužené Rudné jezdit. Mezi lidmi se ale mluví o tom, že v už v květnu by se měl otevřít úsek silnice u Globusu, řidiči by tedy nemuseli jezdit kolem hypermarketu.