Grifel: Pivo silné jako slavný hřebec
Pivovar Ostravar chce přilákat pivaře zpět do hospod. A jde na to cestou pivních speciálů. Silný čtrnáctistupňový ležák je tahounem druhé generace zajímavých a netradičních piv vařených v malých limitovaných várkách, zato tradičním způsobem v otevřených kádích spilky. „Polotmavý Grifel je vymazlené pivo,“ libuje si hlavní sládek Ostravaru Roman Richter.
Až pět procent pivařů přestalo chodit po zákazu kouření v restauracích do hospod. Otázkou pro hospodské i pivovary tedy bylo: „Jak je nalákat zpět?“ Vedení Ostravaru přišlo s odpovědí v podobě pivních speciálů. „Spilka nám pomáhá reagovat na poptávku po zahraničních speciálech a také dostávat lidi zpátky do hospod,“ vysvětlil nám Roman Richter. Vlajkovou lodí první generace Speciálů ze spilky se stal tmavý ležák Černá Barbora. „Výrazně hořké pivo se vaří ze čtyř sladů a na rozdíl od mnoha jiných černých piv není uměle doslazováno.“ Toto pivo si od své první várky získalo mnoho příznivců, mezi kterými byl například i český Fedcupový tým. „Báře Strýcové se líbilo, že má pivo svého jména, nakonec ale zachutnalo i pánskému osazenstvu tenisového týmu, přestože tvrdili, že černé pivo je spíš pro holky,“ směje se sládek. Kromě Černé Barbory mohli pivaři v první generaci ochutnat také svrchně kvašený ALE Ruby nebo Letní 11 uvařenou z amerického chmele s výrazným citrusovým aroma. S pivem pro zimní měsíce začal Ostravar už loni, kdy uvařili oblíbenou Zimní 14.
Letošní novinkou je zimní čtrnáctistupňový Grifel, který dostal své jméno po slavném hřebci ze šedesátých let patřící dodnes mezi dvacítku nejúspěšnějších závodních koní v Česku. Jeho jméno si možná pamatujete i ze hry Dostihy a sázky, kde patří mezi nejlepší koně. „Chuťově výrazný ležák staví svou výjimečnost krom síly také na unikátní kombinaci tří chmelů – hořkého a dvou výrazně aromatických chmelů. Je to silné a plné pivo se 6,5 % alkkoholu, které je díky vyšší stupňovitosti ideálním pivem pro zimní období,“ popisuje Richter.
„Speciály ze spilky jsou stáčeny výhradně do sudů, aby pivovar nalákal milovníky piva k návštěvě hospod a restaurací a mezi hospodskými je o ně velký zájem,“ říká manažerka značky Ostravaru Zuzana Cieciotková. „Podíl Speciálů ze spilky na naší celkové produkci neustále roste a počet hospod, které je zařazují, se v průměru tři roky po sobě meziročně zvyšuje o více než 40 % a zatímco v první generaci jsme přicházeli s novým pivem jedenkrát za rok, nyní bychom rádi spotřebitelům nabídli nové pivo každé tři měsíce.“ „Navázat tak chceme dalšími chuťově zajímavými pivy, ve kterých budeme používat nové receptury s netradiční kombinací chmelů a sladů,“ láká na novinky Roman Richter a Zuzana Cieciotková dodává, že změna přijde s druhou generací v distribuci. „Naše speciály mířily především do Moravskoslezského kraje, jen některé do celorepublikové distribuce. S druhou sérií míříme dál – po úspěchu piva Mustang, které kterého se postupně stala celonárodní značka, nabídneme Speciály ze spilky po celé České republice i na Slovensku.“
Polotmavý ležák se jménem slavného koně nebude rozhodně prvním a zároveň posledním. Vzhledem k tomu, že Ostravar i Ostrava mají ve znaku vzpínajícího se koně symbolizující nezkrotnost, chtějí ostravští pivovarníci i nadále při hledání jmen nových speciálů hledat mezi úspěšnými hřebci. Na nový Speciál ze spilky se milovníci zlatého moku mohou těšit na počátku roku 2018. Jaký bude ale zatím pivovarníci z Ostravy tají.